Om du önskar att ångra köpet av en vara, ska du skyndsamt kontakta oss antingen genom att besöka någon av våra butiker, eller kontakta kundservice. Du kan kontakta kundservice genom att klicka på länken nedan och fylla i vårt ångerrättsformulär.
Du kan också välja att skicka varan i retur till ILVA. I så fall ska du fylla i Konsumentverkets framtagna ångerättsblankett och lägga ner denna i paketet tillsammans med varan du returnerar. Du hittar blanketten genom att klicka på nedanstående länk.
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta kundservice på 040-600 30 00 eller fylla i och skicka in vårt kontaktformulär till oss.
Vi återbetalar hela beloppet – utan tidsfrist – för varor som returneras med köpedokumentation i form av kvitto eller ordernummer. Det gäller, oavsett om varorna är köpta i fysisk butik eller online på ilva.se. Om du ångrar ett helt köp återbetalar vi ev. fraktkostnad. Vid ånger av en del av ett köp, återbetalas inte ev. fraktkostnad.
Dock finns det ett par undantag som du ska vara uppmärksam på:
- Om du har köpt en vara som tillverkas efter dina önskemål och behov, t.ex. en möbel med en klädsel från den fysiska butikens klädselskollektion, så debiterar vi 25 % av det betalade priset för varan i avbeställningsavgift. Detta gäller även om du önskar annullera en pågående specialbeställning. Varor som är specialbeställda, är markerade med ”specialbeställning” på orderbekräftelsen.
- Du får gärna prova varan där hemma på samma sätt som man skulle göra i butik, men du får inte ta varan i bruk. Om varan har provats utöver hur man gör i butik, så betraktar vi varan som använd. Det betyder att du om du vill returnera ditt köp, så får du endast en del eller inget av köpesumman åter. Detta beror på varans handelsmässiga värde.
- Varor som är köpta i befintligt skick, t.ex. utställningsexemplar, omfattas inte av returrätten.
- Oftast betraktar vi originalförpackningen som en del av varan. Om originalförpackningen är skadad eller är i ett tillstånd som gör att den inte kan återanvändas, så betraktar vi varan som använd. Om du därför önskar returnera ditt köp efter att originalförpackningen är bruten, kan det därför vara att du endast får en del eller inget av köpesumman åter. Återbetalningsbeloppet fastställs utifrån varans handelsmässiga värde. Vi har inte möjlighet att ta emot varor i retur som saknar förpackning.
- Returrätten gäller inte för varor som av hälso- och hygienskäl inte är ämnade att returneras när originalförpackningen har brutits efter leverans, t.ex. lakan, madrasser, huvudkuddar, sängkläder och liknande.
Goda råd:
Tänk på att returnera varan i sin originalförpackning samt att vara varsam med denna när du packar upp din vara. Om du returnerar en vara som är skadad, eller som har använts på ett sätt som i betydande utsträckning förringar varans värde, så förbehåller vi oss rätten att reducera tillgodohavandet. Du bär själv risken för förpackningen/varorna till dess att vi har mottagit dem.
Observera att du ska vara varsam när du packar upp samt monterar och/eller demonterar dina möbler. Skador på varan kan nämligen betyda, att varans värde förringas, och att detta i sin tur har betydelse för hur stor andel av köpesumman du kan få tillbaka.
Fick du inte svar på din fråga? Skriv till kundservice - vi sitter redo att hjälpa dig.